9. mars 2021 er det 100 år siden Ås kirke ble vigslet. Bakgrunnen var at den forrige kirka brant 15. juli 1915 på grunn av lynnedslag. Før glørne sluknet 17. juli, oppnevnte herredsstyret i Vestre Toten byggekomite med lærer og kirkesanger Olav Gjørvad som leder. Den anerkjente arkitekt Henry Bucher, som utmerket seg med større byggverk, tegnet murkirke med rot i romansk stil. Det er kvadrat i bunnen, kraftige søyler, buer og takhvelv. Ny kirke sto ferdig i god tid før jul 1920, vigslingsdagen ble først 9. mars 1921 fordi biskopen var syk.

Ås kirkested har en lang historie med tre tidligere kirker, den første var stavkirke antagelig fra 1200-tallet. De som kom inn i ny kirke fikk ikke se et moderne kirkebygg. Det var et ønske å få tilbake det gamle inventar fra før restaureringen på 1860-tallet. Da skjedde det at prekestolen ble tatt ut og altertavla ble fullstendig endret med overmaling. Et stort sentralt kors var nå det mest iøynefallende på altertavla. I 1919 var prekestol og altertavle i så dårlig forfatning at dette var nær ved å bli vraket. Det var kunsthistoriker Domenico Erdmann, spesialist på barokk kunst, som maktet det kunststykke å få gjenskapt det gamle inventar.

Prekestolen representerer renessansekunst fra 1683 med vakre dekorasjoner og tydelige farger. Over er det en himling som kalles baldakin. Også den er svært dekorert, på innsiden har kunstmaler Hans Sogstad malt skyer og en rød sol, som en morgendemring.

Altertavla er mer dempet i fargeutrykket i barokk stil datert 1676. I følge Erdmann er nattverdmaleriet betydelig eldre, muligens rundt 1580. Øvrig kirkeinventar kan antagelig skrive seg tilbake til Knut Sevaldsen Bang, prest på Toten 1662-1694. Bang, kjent som treskjærer og kunstmaler, kan ha plassert det gamle nattverdmaleriet inn i en altertavle som han selv har skapt. Nederst på altertavla har han malt særegne våpenskjold med sine egne og sin kones initialer.

Altertavla har en klassisk oppsetting med nattverden, Kristi himmelfart, sol som symbol på oppstandelsen og Kristus øverst som den triumferende herre. Omkring er de utskårede figurerer, vakre druesøyler og akantusranker.

Nattverdmalteriet viser disipler som ser ut til å være mer opptatt av seg selv. Bare de nærmeste, som Johannes og Peter, følger med på at Jesus innstifter nattverden. På maleriet er det spesielt at brødet over kalken er ekstra profilert.

Nytt i 1921 var gallerivegger med malerier av tidligere prester. Prostene Christian Borchgrevink og Wilhelm Chr. Magelssen fulgte med fra forrige kirke. I tillegg kom nå 9 nye malerier etter initiativ fra Henrich Holst Neumann, prest ved overgangen til ny kirke. De er interessante fra et kunstnerisk synspunkt. Alle er malt av betydelige kunstnere som gikk på Bergslien malerskole i Oslo eller tok utdanning i ulike europeiske land. Her kan nevnes Frederik Petersen, Knut Bergslien, Gudmund Stenersen, Halfdan Fritjof Strøm, Christian Krogh, Eivind Nielsen og Ingvard Hegsum. Kirken har i tillegg to andre interessante malerier fra 1700-tallet.

Ås kirke har også gedigne lysestaker, dåpsfat og alterkalk som antagelig kan ha opprinnelse fra 1600-tallet.

Her har folk gått i kirka fra tidlig kristen tid. Folk fra Ås sokn gikk i Hoff kirke, bygget fra 1150, og i sin egen kirke i Ås. Vi kan tale om godt over 800 år med kristen gudstjenestefeiring på Toten.