De ble beskrevet som en fulltreffer, de nye guttestrekkbenklærne fra Neo fabrikker i Bergen. En stor annonse i Oppland Arbeiderblad
antydet at moten var kommet til Mjøsbygdene. Det vil si, det var Johs. Skogstad på Fagernes som hadde utsalget av den brennhete sportsmoten.
Stil i løypene
Vi er tilbake i 1967, for nøyaktig femti år siden. Interessen for å gå på ski, særlig blant ungdom, var økende. Faktisk var parkeringsproblemer ved utfartsstedene i Gjøvik mye omtalt i avisen.
Og da som nå, var det altså viktig å ta seg godt ut mens man utfoldet seg på sportslig vis.
Annonsens overskrift var også «Sporty utseende», med bilde av en sjarmerende ung mann i beksømsko. Og sporty var altså stikkordet for Neo's nye strekkbukse for gutter.
En fulltreffer
«En fulltreffer i Helanca stretch, med snitt i den moderne smale linje. Fåes i fargene marine, sort og sotgrå. Be om NEO-stretch - den sitter som den skal», lød annonsen.
Og nedenfor annonserte Johs. Skogstad at forretningen hadde anskaffet et godt utvalg av disse guttestrekkbenklærne - på Fagernes ett sted. Telefonnummer eller adresse var ikke oppgitt.